Aby silnik samochodu działał poprawnie, wiele ruchomych części, takich jak łożyska, korbowody, wał korbowy lub turbosprężarka, wymaga stałego smarowania olejem silnikowym.

W tym celu pompa olejowa jest integralną częścią prawie każdego silnika spalinowego. Jeśli wadliwa pompa olejowa nie zostanie wymieniona na czas, istnieje ryzyko uszkodzenia silnika, którego wymiana może być kosztowna. Pompa olejowa jest mniej więcej okrągłym elementem, w którym jeden lub więcej biegów podnosi ciśnienie filtrowanego oleju silnikowego i dostarcza go do wszystkich wymaganych miejsc za pośrednictwem układu zasilania zintegrowanego z silnikiem. Po nasmarowaniu olej jest zbierany do miski olejowej i stamtąd dociera do filtra, zanim ponownie rozpocznie kolejny cykl przepływu. Pompa napędzana jest przez koła zębate lub łańcuchy bezpośrednio przez obrót silnika. Oprócz smarowania, które zmniejsza zużycie całego silnika, silnik jest również chłodzony, a korozja zmniejszona. Ponadto smarowanie zmniejsza hałas i wibracje oraz poprawia uszczelnienie między tłokami a ściankami cylindra.

Pompa jak każde urządzenie może ulec awarii, oznaki wadliwego działania pompy olejowej są zwykle wyraźne. Gdy pompa przestaje działać prawidłowo, ciśnienie oleju spada i zapala się lampka kontrolna na tablicy rozdzielczej. Może to czasem prowadzić do niedoboru oleju w niektórych komponentach, a nawet do przegrzania poszczególnych części silnika. Niestety takie objawy usterki są ledwo zauważane przez kierowcę. Dlatego oprócz samej pompy mogą zostać uszkodzone inne części silnika. Powoduje to wyższe koszty naprawy. W maszynach budowlanych wykorzystuje się systemy hydrauliczne do działania przykładowo łyżek w koparce, cały system musi być szczelny i wytrzymały. W każdym z takich systemów musi znaleźć się pompa do oleju hydraulicznego, z pewnością musi działać ona bez problemów, aby dostarczać olej do siłowników. Awaria pompy może prowadzić do przestojów w pracy, co może negatywnie odbić się na czasie ukończenia prac.