Pyszny placek z dużą ilością sera, sosu pomidorowego i dodatków – mowa oczywiście o pizzy. Włoski specjał jest uwielbiany na całym świecie i należy do najczęściej zamawianych dań w lokalach i na wynos. Potrawa nie jest jednak lekkostrawna, a jej regularne spożywanie z pewnością nie przysłuży się osobom, które dbają o szczupłą sylwetkę. Jednak czy rzeczywiście każda pizza jest niezdrowa? Poniżej postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Klasyczna pizza, a zdrowie

W 100 gramach tradycyjnej pizzy znajdziemy około 300 kcal. Standardowy placek o średnicy 40 cm waży mniej więcej 1200 gramów, co oznacza, że całe danie może liczyć nawet 3600 kalorii! Jeszcze bardziej kaloryczna jest pizza z dużą ilością sera lub tłustymi mięsami. Do najmniej zdrowych możemy zaliczyć bez wątpienia pizzę “Quatro Formaggi”, czyli popularne “Cztery sery” – ma ona powyżej 4000 kalorii. Aby spalić taki posiłek, trzeba jeździć na rowerze przez 6-7 godzin z prędkością 20 km/h. Dodatkowo pizza zawiera nie tylko dużo kalorii, ale również tłuszcze nasycone i sód, które sprzyjają otyłości, nadciśnieniu tętniczemu oraz miażdżycy. Takie dane skutecznie zniechęcają do zamawiania pizzy, jednak poniżej przedstawiamy wskazówki, dzięki którym możemy pozwolić sobie na tą kulinarną przyjemność bez szanku dla zdrowia.

Pizza z pizzerii – co zrobić, żeby była zdrowsza?

Pizza, którą najczęściej jadamy, to ta zamawiana w lokalu lub na wynos. Przede wszystkim, jeśli zależy nam na tym, aby jej jedzenie nie odbiło się na naszym zdrowiu, powinniśmy postawić na umiar i ograniczyć się do zjedzenia dwóch, maksymalnie trzech kawałków placka. Warto zrezygnować także z pizzy serowej, serowych brzegów, sosów na bazie majonezu, salami, boczku i mięsa wieprzowego, które podbiją kaloryczność dania. Najlepszym wyborem będzie pizza wegetariańska z dużą ilością warzyw lub kompozycje z chudą szynką i kurczakiem. Wybierajmy także pizzę na cienkim cieście, ponieważ to głównie gruby spód z pszennego ciasta sprawia, że jest ona bombą kaloryczną.

Zdrowa, domowy spód do pizzy

Jeśli mamy więcej czasu i chcemy mieć wpływ na to co jemy, warto przygotować pizzę samodzielnie. Taka domowa pizza będzie nie tylko pyszna, ale przede wszystkim zdrowa i pożywna. Klasyczną mąkę pszenną warto zastąpić mąką pełnoziarnistą, która posiada więcej wartości odżywczych. Ostatnio bardzo popularny jest także warzywny spód do pizzy. Najczęściej w tym celu wykorzystuje się starty na tarce i odsączony z nadmiaru wody kalafior. Choć tak przygotowany placek ma nieco inny smak niż tradycyjna pizza, jest także smaczny i niskokaloryczny, a przy tym posiada niski indeks glikemiczny, pozostawiając uczucie sytości na wiele godzin.

Jakie dodatki wybrać na domową pizzę?

Na finalny smak dania oraz jego właściwości prozdrowotne bez wątpienia wpływają zastosowane składniki, Włoskie danie nie może się obejść bez sosu pomidorowego. Zawarty w pomidorach likopen hamuje proces starzenia się skóry, wzmacnia kości, serce oraz przeciwdziała rozwojowi nowotworów. Na pizzy powinny znaleźć się także świeże warzywa oraz nie może zabraknąć ciągnącego się sera. Jest to niestety bardzo kaloryczny składnik, dlatego najlepszym wyborem będzie w tym przypadku mozzarella lub ricotta. Dla porównania – ser żółty zawiera 28, a ricotta zaledwie 13 gramów tłuszczu na 100 gramów produktu. Jak widać, różnica jest zauważalna. Ponadto wymienione sery są bogatym źródłem białka i wapnia. Oczywiście najzdrowsza byłaby bezmięsna wersja pizzy, jednak wiele osób nie wyobraża sobie tego wypieku bez towarzystwa mięsa. W tym przypadku warto sięgnąć po chudą szynkę i kurczaka. Ciekawym wyborem jest też tuńczyk lub krewetki, które posiadają wiele cennych składników odżywczych.

Czy pizza jest zdrowa? To zależy od naszych wyborów. Nie musimy odmawiać sobie tej przyjemności, wystarczy zachować umiar i zdrowy rozsądek. Stosując się do powyższych wskazówek z pewnością uda się nam zjeść “odchudzoną” wersję pizzy, która będzie przyjazna nie tylko dla naszej sylwetki, ale przede wszystkim dla zdrowia.